Приус – началото / Prius Gen 1

Човечеството винаги се е сблъсквало с фундаментални промени при преминаването от едно хилядолетие в друго. Такъв вододел в областта на транспорта може да считаме желанието на японския производител на автомобили Toyota да промени статуквото и да наложи на пазара модел задвижван частично чрез електричество – нещо което е било немислимо за 1995 година.

първа генерация на Приус

През 1995г е първото представяне на модела NHW10 пред японския пазар. През 1997г. моделът започва да се предлага на дилъри в островната държава. Не е предвидено продажбата в други страни. Все пак има изнесени от Япония бройки за частни лица в Съединените щати, Великобритания, Австралия и Нова Зеландия.

Първата генерация на емблематичния модел Приус / Prius с двигател NHW11 официално е представен на международния пазар през 2000г. Модела е седан с четири врати, 1,5л бензинов двигател с мощност 52 кВт, никел-метал-хидратна (NiMH) батерия от 228 елемента с общ волтаж от 273,6 волта, както и електродвигател с мощност 50 кВт. Всъщност електродвигателите са два като единия – MG1 се използва като стартер/алтернатор, а по мощния – MG2, като алтернатор и за задвижване на самия автомобил.

Тази „архитектура“ на хибридната система е известна под съкращението Hybrid Synergy Drive (HSD).  Освен задвижващите елементи които споменахме MG1, MG2 и бензиновия двигател, главна роля в HSD се пада на Power Split Device (PSD). Последния елемент определя по какъв начин се свързват електромоторите и ДВГ, както и предава насоченото движение към диференциала.

салона на първа генерация

 

Power Split Device – как изглежда

За съжаление външния вид и новата технология не са много добре приети и Тойота продава едва 123 000 бройки глобално.

 

Технически данни:

ДВГ – 52 кВт

MG1 – 15 кВт

MG2 – 33 кВт

Ускорение 0-100км/ч – 12,5 с

Хибридна батерия (ВисокоВолтова Батерия – ВВБ) – NiMH тип, производител Панасоник

Волтаж ВВБ – 273,6V номинал

Максимален ток от ВВБ – 80А

Максимален ток на заряд на ВВБ – 50A

Брой елементи на ВВБ – последователно свързани 38 броя, 7,5V всеки

Работен волтаж на HSD (Hybrid Synergy Drive) – 273,6V

 

Източници:

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius