Шевролет Волт / Chevrolet Volt, 2011

След като от GM погребаха електрическата си кола (Who killed the electric car – филмът) общественото мнение беше меко казано доста зле настроено към тях. За това не е учудващо, че първи те направиха един наистина добър серийно произвеждан автомобил какъвто е Волт.

Някои още спорят дали това е електромобил с удължен пробег или си е чист плъг-ин, но за човека зад волана на автомобила няма голямо значение, след като може да си зареди от почти всеки контакт и да има автономност на предвижване чрез дозареждане на бензиновия си резервоар.

При движение Волт-а използва енергия от литиевата си батерия с мощност от 16 кВтч, от които колата може да потребява между 10,4 и 11,2кВтч. Това се прави с цел предпазване на батерията от достигане до критични стойности на заряд и на разряд. Задвижването е осигурено от електромотор с максимална мощност 111кВт или 149к.с. и въртящ момент 370Нм.

При изчерпване капацитета на батерията на помощ идва 1,4 литровия атмосферен 4 цилиндров двигател с вътрешно горене с мощност 63кВт (80к.с.), който е свързан към генератор с мощност 55кВт. По такъв начин се осигурява нужното електричество за дозареждане на батерията, като при необходимост двигателя с вътрешно горене се използва и за задвижване на автомобила.

При забавяне / спиране електромоторите също участват чрез така наречената регенерация и получения ток се насочва за дозареждане на батерията в зависимост от степента на нейния заряд. Този параметър е известен като SOC или State Of Charge.

Шевролет прави модификации за останалите пазари, освен американския, и така в Европа излиза Opel/Vauxhall Ampera, в Азия – Daewoo Volt, а в Австралия и Нова Зеландия – Holden Volt.

Поради т-образното разположение на батерията минаваща през цялото купе, производителя е направил компромис с броя на местата и той е 3+1, вместо обичайните 4+1.

футуристичния дизайн на таблото

буксата за зареждане с електричество

под капака на Опел Ампера / Шевролет Волт

разположение на резервоар, батерии, силова електроника (инвертор), ДВГ

задвижването на автомобила – разрез

литиевата батерия на автомобила

литиевата батерия на автомобила – 335,4 волта на изхода

схема на задвижването на Шевролет Волт / Опел Ампера

 

Технически данни:

Пробег изцяло на ток – 56км

Разход (комбиниран) – 3,8л/100км

Мощност ДВГ – 63 кВт

Мощност задвижващ електромотор – 111 кВт (370Nm)

Мощност стартера/генератора на ток за удължаване на пробега – 55 кВт

Ускорение 0-100км/ч – 9 с

Високоволтова батерия (ВВБ) – Li-Ion тип

Волтаж ВВБ – 360 V номинал, 395V макс

Максимален ток на разряд от ВВБ – 430А

Максимален ток на заряд на ВВБ – при 120V – 15А, при 230V – 20A

Брой елементи на ВВБ – последователно свързани 96 броя 3,7волтови модула

(всеки модул се състои от по три паралелно свързани елемента – общо 288 броя)

Капацитет на ВВБ- 45Ah

Тегло на ВВБ – 196кг

Обща маса на автомобила – 1721кг.

Тип на зареждащия кабел – SAE J1772

Дължина – 4498мм

Ширина – 1788мм

Височина – 1438мм

 

Източници:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt